Please take your time to log in as to have access to all threads. Be so kind as to read the 'General Forum Rules' thread first before posting anything on the forum.
Please take your time to log in as to have access to all threads. Be so kind as to read the 'General Forum Rules' thread first before posting anything on the forum.
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.



 
BAKA! WebsiteBAKA! Website  FacebookFacebook  HomeHome  Forum PortalForum Portal  GalleryGallery  Latest imagesLatest images  SearchSearch  RegisterRegister  Log in  

 

 LH 1970

Go down 
2 posters
AuthorMessage
Eddy

Eddy


Location : provincie Antwerpen
Kreidlers : Belgische LH 1970 plus LFC 1971 (meegebracht uit Duitsland)
Post count : 28

LH 1970 Empty
PostSubject: LH 1970   LH 1970 Icon_minitimeFri Aug 26, 2011 10:08 pm

Dit is de eigenlijk de eerste keer dat ik aan zoiets begin. Verwacht in dit topic geen verslag van een hoogstaand restauratieproject. Ik ben een liefhebber die zich hiermee amuseert, maar wel probeert er het beste van te maken met de bescheiden technische talenten die ik bezit.

Wat heb ik al gedaan de laatste weken : Heel Nederland afgecrost met het verzamelen van alle ontbrekende en defecte onderdelen. Ik laat niets toesturen, ik ga zelf alles ophalen. Op deze wijze heb ik al veel interssante mensen ontmoet die ook met de hobby bezig zijn. Van deze mensen heb ik al heel wat raad meegekregen. Dat is niet enkel prettig, maar ook erg hard nodig. Want, ik ben echt aan dit avontuur begonnen met nul komma nul kennis.

Ik ben begonnen met de carrosserie.

- de koplamphouder was beschadigd. Ik ben er een nieuwe gaan halen. deze was nog deels in de grondverf. Mooi exemplaar, maar er zat aan de onderzijde een klein deukje.
Ik heb er dat uitgeklopt met een hamertje. Het resultaat is goed. Als je met zoiets bezig bent, dan valt pas de kwaliteit van Kreidler op. Duits fabrikaat. Dik staal. Niet te vergelijken met het japans gedoe van mijn Honda, dat je bijna met de hand kunt plooien. Na het rechten, heb ik er een laag grondverf opgespoten.

- de motorschermen waren gedeukt. Dit rechtmaken is al echt carroseriewerk. Raad gaan vragen bij OK Auto in Geel was een goed idee. Ze hebben mij een pot Gapol aanbevolen. Daarmee kan je heel dik plamuren zonder gevaar dat het er achteraf afvalt. Platen werden afgeschuurd, en de Gapol erop. Daarna, spannend moment : ik moet gaan vlakschuren. Naar de Gamma voor een schuurmachientje, en beginnen schuren. Niet te geloven. Het gaat. Het begint op iets te trekken. Grondverf erop, en wegleggen.

- Nu de tank. de Tank heeft 11 deuken ! Eén ervan zit aan de zijkant in de kromming. Erger nog, er zit zelfs een neep die uitsteekt ! Ik heb alvast een nieuwe tank gekocht, voor het geval dit niet meer goedkomt. Maar, ik ga wel proberen de originele tank te redden. Dus, eerst de benzine verwijdert, en de dampen een paar dagen laten uitwaaien(een beetje verstand heb ik nog wel). Dan stoute schoenen aangetrokken, en gaan hameren op de naar buitengeplooide neep in de ronding tot deze naar binnenplooit. Gelukt, ik heb nu een deuk in plaats van een bultje. Kan ik tenminste gaan plamuren.
Op internet zoek ik naar wat info van ervaren carrossiers. Voelen met de vingertoppen zeggen ze. En, inderdaad het werkt. Nadat de plamuur is aangebracht, en tijdens het schuren voel ik waar er nog wat afmoet, en ... waar ik er teveel hev afgedaan. Niet erg, plamuur kan er ten allen tijde bijgesmeerd worden. Niet één keer gaat de pot plamuur open, maar wel meer dan 30 keer ! Totdat ik content ben. Bijna alle deuken zaten in golvende delen van de tank (kan ook niet anders) ik blijf plamuren, schuren en voelen totdat de rondingen van het materiaal "natuurlijk" aanvoelen, zonder dat de overgang van metaal naar plamuur wordt gevoeld. Dit werkje duurt anderhalve dag. Daarna verf erop. Het is grondverf. Mat dus. Hierop zie je niet alles, het zal wachten zijn op de lak, om echt te kunnen oordelen, maar ik ben zelf best tevreden met het resultaat tot nu toe. Uiteraard, de afronding aan de zijkant van de tank, is niet honderd procent, maar voor mijn kunnen ben ik er best tevreden mee. En , ... mocht het toch uitdraaien op een fiasco : ik heb nog altijd de aangekochte reservetank dus : waarom zou ik mij zorgen maken ?

LH 1970 P1380097
Shot at 2011-08-26






Last edited by Eddy on Sun Aug 28, 2011 6:58 pm; edited 1 time in total
Back to top Go down
kaZeta
Admin
kaZeta


Location : Antwerp
Kreidlers : 1973 RS-R 60 Special + 1969 TM 60 Custom + 1974 SOBW-Racer + 1981 RMC Caféracer + 1973 MP3x2
Post count : 803

LH 1970 Empty
PostSubject: Re: LH 1970   LH 1970 Icon_minitimeMon Aug 29, 2011 9:24 am

Bedankt voor de foto's, Eddy. Ik heb nog nooit zo'n type remsysteem van dichtbij bekeken...

Is die Gapol een soort van staalplamuur??
Het ziet er metaalachtig uit; ik zoek een goedkope (benzinebestendige) oplossing om roestputjes in de tank op te vullen... :/
Back to top Go down
http://www.kreidler.be
Eddy

Eddy


Location : provincie Antwerpen
Kreidlers : Belgische LH 1970 plus LFC 1971 (meegebracht uit Duitsland)
Post count : 28

LH 1970 Empty
PostSubject: Re: LH 1970   LH 1970 Icon_minitimeMon Aug 29, 2011 5:06 pm

Let op, tot voor enkele weken wist ik niet eens hoe je het woord plamuur moet spellen.

Ik ben ten rade gegaan bij carossiers. Uit verschillende bronnen heb ik gehoord dat Gapol momenteel het merk is dat het meest gebruikt wordt voor het vullen van diepere deuken. Het zou een materiaal zijn dat meer elastisch is als gewone polyesterplamuur. Daardoor zou het ook langer blijven zitten. Men heeft mij verteld dat gewone polyester maar enkele mililmeters dik mag worden gesmeerd, en bovendien gemakkelijk er terug afvalt na enkele jaren. Zeker van een bromfietsonderdeel dat nogal onderhevig is aan schokken. Het is een donkere bijna zwarte plamuur, die zich goed laat bewerken. (maar om eerlijk te zijn, het is meteen ook de enige plamuur die ik ooit heb vastgehad, dus ... ik kan moeilijk vergelijken).
Of het ook benzinebestendig is , weet ik niet.
Ik heb mij een pot laten verkopen van twee kilo. (potten van 1 kilo bestaan, maar waren op). deze heb ik iets meer dan 20 euro betaald. Kan volgens mij via internet ook goedkoper.
maar ja, voor een goed advies (voor iemand zonder ervaring als ik) betaal ik graag een paar euro bij.
technische info vind je bijvoorbeeld hier :
http://www.autoschadeshop.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=51&Itemid=58

omtrent benzinebestendigheid : dit schijnt inderdaad wel een belangrijk item te zijn. De carrossier raadt mij MOTIP-spuitbuslakken af om deze reden. Hij wil voor mij lak gaan maken. Anderzijds was ik zaterdag in Nederland, en daar werd mij wel Motip aangeraden, maar met daar bovenop een blanke laklaag ter bescherming tegen benzine.
Back to top Go down
Eddy

Eddy


Location : provincie Antwerpen
Kreidlers : Belgische LH 1970 plus LFC 1971 (meegebracht uit Duitsland)
Post count : 28

LH 1970 Empty
PostSubject: Re: LH 1970   LH 1970 Icon_minitimeWed Sep 21, 2011 5:51 pm

We zijn een maand verder.
gedurende die maand heb ik bijna alle opnieuw te lakken onderdelen afgeschuurd, geplamuurd waar nodig, en in de grondverf gezet.
Ik had nooit gedacht dat dit zoveel tijd zou vergen.
Aan het koplamphuis bijvoorbeeld heb ik meer dan vier uur gezeten. Aan het voorste spatbord, meer dan een dag.
Wil je elk onderdeel van je Kreidler perfect leren kennen, dan is er geen betere manier, als deze.

enkele sfeerfoto's :

LH 1970 P1390862.th
LH 1970 P1390861.th
LH 1970 P1390849.th
LH 1970 P1390847.th
LH 1970 P1390853.th
LH 1970 P1390863.th

Back to top Go down
Sponsored content





LH 1970 Empty
PostSubject: Re: LH 1970   LH 1970 Icon_minitime

Back to top Go down
 
LH 1970
Back to top 
Page 1 of 1
 Similar topics
-
» kreidler lf 1970 *VERKOCHT*

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
 :: Restoring :: Restoration reports-
Jump to: