Please take your time to log in as to have access to all threads. Be so kind as to read the 'General Forum Rules' thread first before posting anything on the forum.
Please take your time to log in as to have access to all threads. Be so kind as to read the 'General Forum Rules' thread first before posting anything on the forum.
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.



 
BAKA! WebsiteBAKA! Website  FacebookFacebook  HomeHome  Forum PortalForum Portal  GalleryGallery  Latest imagesLatest images  SearchSearch  RegisterRegister  Log in  

 

 TUTORIAL: RS-hevels aanpassen voor bromfiets

Go down 
AuthorMessage
kaZeta
Admin
kaZeta


Location : Antwerp
Kreidlers : 1973 RS-R 60 Special + 1969 TM 60 Custom + 1974 SOBW-Racer + 1981 RMC Caféracer + 1973 MP3x2
Post count : 803

TUTORIAL: RS-hevels aanpassen voor bromfiets Empty
PostSubject: TUTORIAL: RS-hevels aanpassen voor bromfiets   TUTORIAL: RS-hevels aanpassen voor bromfiets Icon_minitimeThu Feb 02, 2012 1:13 pm

Met de opbouw van mijn TM in gedachten was ik van plan om de sportievere RS-hendels te plaatsen voor de looks.
De hevels op zich zijn een tweetal cm langer, het linkerhuis is QUASI hetzelfde als bij een bromfietstype en de rechterbehuizing is iets langer (dit door het verschil in gasdraai).

Na een tijdje gezocht te hebben waren er twee oplossingen:
A - een complete tweedehands set kopen met een prijs ergens tussen € 100 en € 130
(en waarschijnlijk beschadigd in de meeste gevallen).
B - een setje replica of NOS hevels kopen om te proberen op een bromfietsset op te bouwen.
(Ik kreeg deze ingeving toen ik bij Dave was in Goes en toch even de moeite had genomen om de afstanden te meten van een RS-set en bromfietsset.)


Een replicahevel kost +/- € 9 per hevel, een NOS +/- € 30 per hevel (deze laatste prijs kan nogal variëren!).
Ik heb geopteerd om een NOS-set te kopen op de Vetfrakkenbeurs laatstleden voor een prijs van € 30 voor de set.



Probleem 1:
Deze hevels zijn NIET van geplooid staal maar van gegoten aluminium.
Hierdoor is het materiaal aan de bout dikker dan de bromfietshevels.

Pobleem 2
Beide hevels (of enkel het rechtertype als je de eerste bewerking verkiest) zullen te hoog staan op het hendelhuis.



Oplossingen:
De RECHTERhevel past bijna, maar de LINKERhevel is veel te dik voor het hendelhuis!
Oplossing hiervoor is de vijl bovenhalen en aan beide zijden van BEIDE hevels een deeltje wegvijlen.

Uit het hoofd:
- Linkerkant +/- 1,5 mm aan boven-en onderkant wegvijlen, afhankelijk van de keuze die je hieronder maakt.
- Rechterkant +/- 0,5 boven- en onderzijde. (Linkse hevel meer weghalen dan rechter)

Om zeker te zijn, regelmatig afmeten zodat deze past ZONDER stroef te staan!
TUTORIAL: RS-hevels aanpassen voor bromfiets Dscf1616

Linkerhevel: let op de bovenste rand aan de binnenkant die iets scherper staat (meer afgevijld).
TUTORIAL: RS-hevels aanpassen voor bromfiets Dscf1617

Rechterhevel.
TUTORIAL: RS-hevels aanpassen voor bromfiets Dscf1618


Hieronder zie je als de linkerhevel intern is afgevlakt, dat deze PERFECT op zijn plek valt.

Nu kan je kiezen:
ofwel het boutgat opnieuw vullen met aluminiumlegering en iets lager uitboren...
(Nogmaals: bromfiets en RS-hendelhuis zijn zelfde uitgezonderd van de locatie van dit gat!
Als je deze manier verkiest, dan heb je wel de mooiste oplossing ivm optische aansluiting bovenaan.)
TUTORIAL: RS-hevels aanpassen voor bromfiets Dscf1619

...ofwel het originele gat gebruiken, tesamen met de plastic geleidingshulsjes van de bromfietshevel.
Je moet dan nog wel een klein beetje meer bijvijlen!
(Je kan hier wel zien dat de bromfietsset die ik hier bewerkt heb al lichte sporen van invreten vertoont aan zowel het gat en draaihoek, en dit door het afwezig zijn van deze plastic hulsjes. De set zat trouwens zó op de brommer die ik in '96 had gekocht.)
TUTORIAL: RS-hevels aanpassen voor bromfiets Dscf1620

Dit zijn de plastics voor de linkerhevel moest je die nodig hebben. Kost iets van een € 2,5 waarschijnlijk..
TUTORIAL: RS-hevels aanpassen voor bromfiets Dscf1621

Deze rechterhevel zal er dus ALTIJD bovenuit steken en valt wel op (heb er zo onlangs eentje bij Thibaut gespot).
Je kan deze tegen een slijptol houden om eerst wat af te ronden (markeer dus met stift!) en daarna terug gladpolieren.
TUTORIAL: RS-hevels aanpassen voor bromfiets Dscf1622

De afgeronde linkerkant: ik ben dus voor de optie met plastic hulsjes gegaan.
Als je het boutgat verzet komt de hevel dus wel mooi op zijn plek links.
TUTORIAL: RS-hevels aanpassen voor bromfiets Dscf1623

De afgeronde rechterkant. Geen optie.
TUTORIAL: RS-hevels aanpassen voor bromfiets Dscf1624

Totaal afgewerkt beeld in mijn geval. Ziet er heel geslaagd uit en ik ben tevreden Smile
TUTORIAL: RS-hevels aanpassen voor bromfiets Dscf1625



PS: Ik had nog een heel mooie brommerset liggen, maar ben gegaan voor deze oude omdat ik uiteindelijk de hendelshuizen in metallic bordeaux ga spuiten, net als de andere details.
De meeste mensen zouden zulks oude brol wegwerpen. Nu zie je waar die nog voor kan dienen...


Veel succes!

Back to top Go down
http://www.kreidler.be
 
TUTORIAL: RS-hevels aanpassen voor bromfiets
Back to top 
Page 1 of 1
 Similar topics
-
» leleu 160 mm remtrommel aanpassen
» bromfiets cilinders
» bromfiets jan feb 2012 zundapp<>kreidler
» Kreidler RS '79 van bromfiets naar motor in Belgie.
» Inschrijving bromfiets naar motorfiets pirrebmw

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
 :: Restoring :: Tips & Techniques-
Jump to: