Please take your time to log in as to have access to all threads. Be so kind as to read the 'General Forum Rules' thread first before posting anything on the forum.
Please take your time to log in as to have access to all threads. Be so kind as to read the 'General Forum Rules' thread first before posting anything on the forum.
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.



 
BAKA! WebsiteBAKA! Website  FacebookFacebook  HomeHome  Forum PortalForum Portal  GalleryGallery  Latest imagesLatest images  SearchSearch  RegisterRegister  Log in  

 

 Hoe bevalt u de Kreidler Florett?

Go down 
2 posters
AuthorMessage
kaZeta
Admin
kaZeta


Location : Antwerp
Kreidlers : 1973 RS-R 60 Special + 1969 TM 60 Custom + 1974 SOBW-Racer + 1981 RMC Caféracer + 1973 MP3x2
Post count : 803

Hoe bevalt u de Kreidler Florett? Empty
PostSubject: Hoe bevalt u de Kreidler Florett?   Hoe bevalt u de Kreidler Florett? Icon_minitimeFri Jan 04, 2008 5:13 pm

Kreidler Florett-rijders geven hun mening

Bron: Bromfiets Nr 5, 1998
Auteur: ROB VAN OEVEREN
Dit artikel is nog steeds hier te bestellen: http://shop.targetpress.nl/index1.html

(Uit: Bromfiets Nr 8, 1968)
In het wisselvallige weer van de afgelopen maand zijn wij vol goede moed weer op pad gegaan om u deelgenoot te maken van de ervaringen van de diverse bromfietsberijders. Dit keer ging onze aandacht uit naar een der populairste merken in de duurdere bromfietsklasse, de Kreidler Florett. Evenals bij andere interviews willen wij ook hier nog even wijzen op de "merkenvastheid" van de mensen, die vaak tot uiting komt als de mening over hun eigendom wordt gevraagd.

Hoe bevalt u de Kreidler Florett? Hoe_be10

Hoe bevalt u de Kreidler Florett? Hoe_be11

In de badplaats Zandvoort troffen wij de heer H.A. Koelmeijer uit Haarlem. Hij was juist bezig met de reparatie van een koppelingskabel van zijn bromfiets. Zijn Kreidler Florett is drie jaar oud en heeft ondertussen ruim 19.000 kilometer afgelegd. "Ik heb deze Florett indertijd gekocht omdat ik het model beter vond dan dat van andere bromfietsen. Ik vind dat de brommer van goede kwaliteit is. Ik gebruik hem om naar mijn werk te rijden, maar ook voor de weekends en vakantie. Hij trekt wel lekker op ook. Ik heb alleen wat moeilijkheden met de koppeling en de versnelling. Ik krijg hem nog steeds niet goed afgesteld. Maar verder is hij best in orde".


Hoe bevalt u de Kreidler Florett? Hoe_be12
H.A. Koelmeijer - Haarlem

Even uitblazen en de benen strekken. Dat was kennelijk het motto van Ruud Kieft en Kees Tromp in de buurt van Maarn. Niet dat ze daar in de buurt wonen, want beiden komen uit het Noordhollandse plaatsje St. Pancras. Ze waren dus al een aardig stuk van huis, maar daarvoor was het dan ook vakantie. De brommers van beiden waren rijkelijk voorzien van bagage. De Kreidler van Ruud Kieft is van het bouwjaar 1965 en heeft zo ongeveer 25.000 kilometer achter de wielen. Ruud gebruikt zijn Florett voornamelijk voor het woon-werkverkeer, maar daarnaast ook in de weekends en voor de vakantie. Volgend jaar hoopt hij er ook mee naar het buitenland te gaan. En waarom ook niet? "Hiervoor had ik een andere brommer, die me heel slecht beviel. Ik kocht toen een Kreidler, omdat ik er zo veel over hoorde. En dat is me dan ook niet tegengevallen. Ik vind de Kreidler een sportieve en felle brommer". Zijn vriend Kees Tromp heeft een nieuwere Kreidler, namelijk van vorig jaar (1967 red.). Maar die heeft toch al 11.603 km gedraaid. "Ik gebruik hem alleen maar voor m'n plezier en dat houdt dus ook in dat ik er tijdens de weekends en ook in de vakantie op rijd. Ik heb, voor ik deze brommer kocht, hem eerst grondig uitgeprobeerd. Het is een fijn ding en als ik een nieuwe bromfiets moet kopen, wordt het gegarandeerd weer een Kreidler. Ik onderhoud deze brommer goed en heb dan ook geen last van storingen. Hij is fijn zwaar gebouwd en heeft een prima wegligging. Wat ik alleen niet mooi vond was de koplamp. Dat was geen gezicht. Ik heb er zo'n stroomlijnkapje op gezet, dat staat veel beter".


Hoe bevalt u de Kreidler Florett? Hoe_be13
Ruud Kieft en Kees Tromp - St. Pancras

In Katwijk reed ook een Kreidler Florett voor ons uit. Eenmaal gestopt, wilde de bestuurder - de heer J. Ouwehand uit Katwijk - ook wel het één en ander over zijn brommer vertellen. Zijn Florett is ook een jaar oud. De heer Ouwehand heeft al meerdere brommers gehad: Mosquito, Kreidler en Puch. Nu wéér een Kreidler. "Ja, maar deze bevalt nog niet zo erg. Misschien moet dat nog komen. Het probleem met dit ding is dat hij niet vlug optrekt en niet harder wil dan ongeveer 38 km/uur, en bij tegenwind vaak niet harder dan ongeveer 32. Maar de man bij wie ik dit ding gekocht heb, zegt dat de brommer prima in orde is. Ik weet niet wat er aan de hand is. Als de mensen aan mij zouden vragen wat voor brommer ze moesten kopen zou ik zeggen dat ze wel een Kreidler moeten kopen, maar dan wel een betere dan deze. Hij ziet er aardig uit en is goed sterk uitgevoerd. Alleen vind ik het stuur wat smal. Met een breder stuur kun je hem beter in je macht houden".


Hoe bevalt u de Kreidler Florett? Hoe_be14
J. Ouwehand - Katwijk

Nogmaals in het door vakantiegangers overstroomde Zandvoort gekomen, zagen we de Kreidlerrijder Frans van der Ploeg. Frans heeft een 66-er Florett, die hij voornamelijk gebruikt om naar de winkel (hij is winkelier) en weer terug naar huis te rijden en natuurlijk ook in zijn vrije tijd. "Ik ga misschien ook nog met de brommer naar Duitsland op vakantie. Dat kan best, want hij is goed betrouwbaar en dat vind ik heel belangrijk. Ik heb de Florett gekocht, omdat ik hem beter vond (en nog steeds vind) dan andere brommers. Ik zou eigenlijk die nieuwe Kreidler met voetversnelling en voetrem wel willen hebben. Ja, dus weer een Kreidler. Ik heb er nog nooit ernstige storingen mee gehad. En het is een felle en snelle brommer. De vering is goed en dat geldt ook voor de remmen. Verder is er eigenlijk niets van te vertellen, behalve dat deze brommer mij best bevalt".


Hoe bevalt u de Kreidler Florett? Hoe_be15
Frans van der Ploeg - Zandvoort

Op een rijwielpad in de buurt van Bloemendaal snorde rustig in de redelijk warme zomerzon een splinternieuwe Kreidler Florett SL, dus de nieuwste uitvoering van de Kreidler-bromfietsen, voorzien van voetschakeling en een apart voetrempedaal. De bestuurder en zijn passagiere, de heer en mevrouw Perton uit Amsterdam, waren op de terugweg van een "dagje Zandvoort". De teller van de bromfiets staat pas op 280 km. "Ja ik heb hem pas een paar weken. En het is niet mijn eerste bromfiets, want hiervoor heb ik ook nog een Kreidler en een Rap gehad. Deze brommer heb ik gekocht om zijn voetversnelling en voetrem èn omdat ik weet dat Kreidler goed is. Ik gebruik hem om ermee naar mijn werk te rijden. Dat is door de hele stad heen, want ik werk in het meubelbeslag. En dan gebruik ik de Florett natuurlijk ook in de weekends en in de vakantie. Wij zijn nu met vakantie en we gaan er steeds een dagje op uit. Veel naar Zandvoort. Hij is nog erg nieuw, deze brommer, maar hij bevalt me al uitstekend. Wat ik alleen niet mooi vind, is, dat hij zo leeg is van voren. Ik vind het mooier als het frame doorloopt, dus voor de motor langs. En die voetschakeling - dat is een hele vooruitgang!", aldus de heer H. Perton.


Hoe bevalt u de Kreidler Florett? Hoe_be16
De heer en mevrouw Perton - Amsterdam

In het oosten des lands, zoals dat mooi heet, maakten wij een praatje met de heer C. Langenbacher uit Almelo. Hij heeft een Kreidler Florett ui 1964. "Maar ik heb hem omgebouwd. Ik ben monteur, dus dat is geen kunst. Ik heb er een nieuwe tank op gezet. Ik heb hem niet nieuw gekocht, want ik ben pas in 1965 teruggekomen uit Australië. Ik wilde toen een bromfiets kopen en hoorde van diverse jongens dat de Kreidler zo geweldig goed was. Ik heb me er toen in verdiept en ik vond dat o.a. de zuiger er goed uitzag. En dan ook nog geforceerde koeling. En natuurlijk hebben de prestaties van het merk in de 50 cc races mij ook erg aangesproken. Ik kocht dus een Kreidler en hij bevalt zo goed, dat ik beslist weer een Kreidler zal kopen als ik daar aan toe ben. Ik vind hem beter dan andere brommers. Alleen vind ik dat de achterschokbrekers wel wat zwaarder uitgevoerd mogen worden, want die zijn vrij snel versleten".


Hoe bevalt u de Kreidler Florett? Hoe_be17
De heer C. Langenbacher - Almelo

Weer wat dichter bij het redactie-huis reed een '65-er Kreidler rond, bestuurd door de heer A. van der Meer uit De Lier. "Dit is mijn eerste brommer en ik moet zeggen dat hij mij best bevalt. Alleen heb ik enorm veel last gehad van gebroken spaken in het achterwiel. Er zijn nu zwaardere spaken gemonteerd. Ik rijd er zo'n 6 à 7 000 km per jaar mee. Ik ga er ook op met vakantie, naar België en Duitsland. Mijn Kreidler loopt goed en ik heb er heel weinig pech mee gehad, als je tenminste die spaken niet meerekent. Wat ik ooit voor een nieuwe bromfiets ga kopen weet ik nog niet, want dit model is niet meer in de handel en het nieuwe model vind ik niet mooi. Waarvoor ik hem gebruik? Overal voor: woon-werkverkeer, in de weekends en dus ook in de vakantie. 't is echt een best ding".


Hoe bevalt u de Kreidler Florett? Hoe_be18
De heer A. van der Meer - De Lier


Last edited by kaZeta on Mon Mar 29, 2010 4:31 pm; edited 2 times in total
Back to top Go down
http://www.kreidler.be
mattias

mattias


Location : willebroek
Kreidlers : 2
Post count : 86

Hoe bevalt u de Kreidler Florett? Empty
PostSubject: Re: Hoe bevalt u de Kreidler Florett?   Hoe bevalt u de Kreidler Florett? Icon_minitimeSat Jan 05, 2008 10:52 am

Leuk artikel!

Als ze het aan mij zouden vragen: een Kreidler, of oude brommer in't algemeen, is beter dan zo n belachelijke booster van nu. Zo'n brommer heeft stijl en klasse, je hebt bekijks onderweg, en nog betrouwbaar ook (al blijft het wel een oldtimer).
Ik hou ook van de positie, je zit echt op een kleine moto en niet op een scooter.
Ik zou niets anders meer willen!

Mattias
Back to top Go down
 
Hoe bevalt u de Kreidler Florett?
Back to top 
Page 1 of 1
 Similar topics
-
» Bromfietsframe Florett RM *VERKOCHT*
» Kreidler Florett RM 1972 *VERKOCHT*
» Kreidler-Florett fuhr Weltrekord!
» vele kreidler onderdelen flory mustang florett

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
 :: Magazine article scans :: Dutch Articles-
Jump to: