Dit is de eigenlijk de eerste keer dat ik aan zoiets begin. Verwacht in dit topic geen verslag van een hoogstaand restauratieproject. Ik ben een liefhebber die zich hiermee amuseert, maar wel probeert er het beste van te maken met de bescheiden technische talenten die ik bezit.
Wat heb ik al gedaan de laatste weken : Heel Nederland afgecrost met het verzamelen van alle ontbrekende en defecte onderdelen. Ik laat niets toesturen, ik ga zelf alles ophalen. Op deze wijze heb ik al veel interssante mensen ontmoet die ook met de hobby bezig zijn. Van deze mensen heb ik al heel wat raad meegekregen. Dat is niet enkel prettig, maar ook erg hard nodig. Want, ik ben echt aan dit avontuur begonnen met nul komma nul kennis.
Ik ben begonnen met de carrosserie.
- de koplamphouder was beschadigd. Ik ben er een nieuwe gaan halen. deze was nog deels in de grondverf. Mooi exemplaar, maar er zat aan de onderzijde een klein deukje.
Ik heb er dat uitgeklopt met een hamertje. Het resultaat is goed. Als je met zoiets bezig bent, dan valt pas de kwaliteit van Kreidler op. Duits fabrikaat. Dik staal. Niet te vergelijken met het japans gedoe van mijn Honda, dat je bijna met de hand kunt plooien. Na het rechten, heb ik er een laag grondverf opgespoten.
- de motorschermen waren gedeukt. Dit rechtmaken is al echt carroseriewerk. Raad gaan vragen bij OK Auto in Geel was een goed idee. Ze hebben mij een pot Gapol aanbevolen. Daarmee kan je heel dik plamuren zonder gevaar dat het er achteraf afvalt. Platen werden afgeschuurd, en de Gapol erop. Daarna, spannend moment : ik moet gaan vlakschuren. Naar de Gamma voor een schuurmachientje, en beginnen schuren. Niet te geloven. Het gaat. Het begint op iets te trekken. Grondverf erop, en wegleggen.
- Nu de tank. de Tank heeft 11 deuken ! Eén ervan zit aan de zijkant in de kromming. Erger nog, er zit zelfs een neep die uitsteekt ! Ik heb alvast een nieuwe tank gekocht, voor het geval dit niet meer goedkomt. Maar, ik ga wel proberen de originele tank te redden. Dus, eerst de benzine verwijdert, en de dampen een paar dagen laten uitwaaien(een beetje verstand heb ik nog wel). Dan stoute schoenen aangetrokken, en gaan hameren op de naar buitengeplooide neep in de ronding tot deze naar binnenplooit. Gelukt, ik heb nu een deuk in plaats van een bultje. Kan ik tenminste gaan plamuren.
Op internet zoek ik naar wat info van ervaren carrossiers. Voelen met de vingertoppen zeggen ze. En, inderdaad het werkt. Nadat de plamuur is aangebracht, en tijdens het schuren voel ik waar er nog wat afmoet, en ... waar ik er teveel hev afgedaan. Niet erg, plamuur kan er ten allen tijde bijgesmeerd worden. Niet één keer gaat de pot plamuur open, maar wel meer dan 30 keer ! Totdat ik content ben. Bijna alle deuken zaten in golvende delen van de tank (kan ook niet anders) ik blijf plamuren, schuren en voelen totdat de rondingen van het materiaal "natuurlijk" aanvoelen, zonder dat de overgang van metaal naar plamuur wordt gevoeld. Dit werkje duurt anderhalve dag. Daarna verf erop. Het is grondverf. Mat dus. Hierop zie je niet alles, het zal wachten zijn op de lak, om echt te kunnen oordelen, maar ik ben zelf best tevreden met het resultaat tot nu toe. Uiteraard, de afronding aan de zijkant van de tank, is niet honderd procent, maar voor mijn kunnen ben ik er best tevreden mee. En , ... mocht het toch uitdraaien op een fiasco : ik heb nog altijd de aangekochte reservetank dus : waarom zou ik mij zorgen maken ?
Shot at 2011-08-26