Dag Alex,
Een Kreidler restaureren (inclusief nieuwe lak) kost twee dingen : tijd (werkuren) en geld aan materiaal.
Tijd : we spreken hier niet over dagen of weken, maar over misschien wel maanden werk in je vrije tijd, tenminste als je het goed en duurzaam wil doen.
Als een amateur dit voor jouw moet doen, dan kan hij ondertussen niet aan zijn eigen project werken... .
Materiaal: als je niet over professioneel gereedschap beschikt (zandstraalcabine, spuitinstallatie ed ...) dan ben je aangewezen op spuitbusjes. Als je wil dat je Kreidler achteraf niet direct weer gaat roesten (wat je heel vaak ziet), of dat de lak eraf druipt als je wet benzine morst, dan heb je wel het één en het ander aan busjes nodig om er op te spuiten. 2K-lak bijvoorbeeld kost per busje een 30 euro. En, een paar keer op het knopje drukken en het busje is leeg ! Vergeet ook niet de kleine kosten van schuurpapier, wasbenzine, plamuur ed. Resultaat: eigenlijk ben je meer geld kwijt aan materiaal alleen als de totaalkost indien je het door een professional laat doen. Reken alvast maar in honderden euros.
Verchromen kan je ook al niet zelf. Kost ook honderden euros om dit te laten doen.
Zelf ben ik met mijn eigen machine bezig. Uit puur economisch standpunt zou ik deze misschien beter verkopen en een reeds gerestaureerd model terugkopen. Maar ja , ... ik doe dit nu eenmaal omdat ik deze uitdaging aan wil gaan, en omdat ik er de tijd in wil steken. Kosten durf ik echter niet bij te houden ! Voor dat geld (aankoopwaarde brommer plus restauratiekosten aan materiaal) kan ik makkelijk een mooie kant en klare - nieuw opgebouwde - RS kopen.
Als je niet graag zelf je tijd erin steekt, dan kunt u misschien best :
- alles volledig uit elkaar halen. (is al gebeurd denk ik)
- alle carrosserie-onderdelen naar een lakker of naar een poedercoater brengen.
- de nodige chroomdelen laten verchromen bij een chromeur.
- een fietsmaker de wielen laten herspaken, en eventueel ook andere rijwiel-onderdelen laten hermaken.
- een vakman misschien eens naar de motor laten kijken.
en, daarna alles terug in elkaar zetten.
Hierdoor beperkt u de tijd die u erin steekt, en die kosten ben je toch altijd kwijt. Afhankelijk van hoe erg het gesteld is, van wat je aan onderdelen moet gaan vervangen, en of je volledig tot nieuwstaat wil restaureren of niet, zul je aan het nodige budget moeten denken. Voor degelijke nieuwlak, herchromeren, nieuwe velgen en spaken, vervangen van een aantal onderdelen (zadel, voetsteunen, kabels en dergelijke) zou je wel eens over een totaal van duizend euro kunnen spreken. Kan uiteraard meer of minder zijn, maar ik vrees dat je er met enkele honderden euros niet vanaf zult zijn.
Groeten,
Eddy