Please take your time to log in as to have access to all threads. Be so kind as to read the 'General Forum Rules' thread first before posting anything on the forum.
Please take your time to log in as to have access to all threads. Be so kind as to read the 'General Forum Rules' thread first before posting anything on the forum.
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

BAKA! WebsiteBAKA! Website  FacebookFacebook  HomeHome  Forum PortalForum Portal  GalleryGallery  Latest imagesLatest images  SearchSearch  RegisterRegister  Log in  

restauratie

Go down 
4 posters
AuthorMessage
ALEX530

Post count : 1

restauratie Empty
PostSubject: restauratie   restauratie Icon_minitimeSat Sep 17, 2011 7:47 am

Hallo Kreidler vrienden,

Reeds 32 jaar ben ik de eigenaar van een Kreidler Florett bj. 1967.
De laatste 10 jaar heb ik die erg stiefmoederlijk behandeld waardoor een volledige renovatie zicht opdringt.
Ik ben daar verleden jaar aan begonnen en heb de bike volledig "gestript", de meeste wisselstukken nieuw gekocht in Nederland en daar is het bij gebleven.
Omdat ik mij Kreidler echt de straat terug op wil hebben, zoek ik iemand die het werk van me kan overnemen.
Ik ben er van overtuigd dat er mensen op dit forum actief zijn, die mijn brommer terug in originele staat zetten.
Indien interesse, laat me dan iets weten zodat we verder kunnen afspreken.

Met vriendelijke groeten
Alex
Back to top Go down
Eddy

Eddy

Kreidlers : Belgische LH 1970 plus LFC 1971 (meegebracht uit Duitsland)
Post count : 28

restauratie Empty
PostSubject: Re: restauratie   restauratie Icon_minitimeFri Sep 23, 2011 10:21 pm

Dag Alex,

Een Kreidler restaureren (inclusief nieuwe lak) kost twee dingen : tijd (werkuren) en geld aan materiaal.

Tijd : we spreken hier niet over dagen of weken, maar over misschien wel maanden werk in je vrije tijd, tenminste als je het goed en duurzaam wil doen.
Als een amateur dit voor jouw moet doen, dan kan hij ondertussen niet aan zijn eigen project werken... .
Materiaal: als je niet over professioneel gereedschap beschikt (zandstraalcabine, spuitinstallatie ed ...) dan ben je aangewezen op spuitbusjes. Als je wil dat je Kreidler achteraf niet direct weer gaat roesten (wat je heel vaak ziet), of dat de lak eraf druipt als je wet benzine morst, dan heb je wel het één en het ander aan busjes nodig om er op te spuiten. 2K-lak bijvoorbeeld kost per busje een 30 euro. En, een paar keer op het knopje drukken en het busje is leeg ! Vergeet ook niet de kleine kosten van schuurpapier, wasbenzine, plamuur ed. Resultaat: eigenlijk ben je meer geld kwijt aan materiaal alleen als de totaalkost indien je het door een professional laat doen. Reken alvast maar in honderden euros.
Verchromen kan je ook al niet zelf. Kost ook honderden euros om dit te laten doen.

Zelf ben ik met mijn eigen machine bezig. Uit puur economisch standpunt zou ik deze misschien beter verkopen en een reeds gerestaureerd model terugkopen. Maar ja , ... ik doe dit nu eenmaal omdat ik deze uitdaging aan wil gaan, en omdat ik er de tijd in wil steken. Kosten durf ik echter niet bij te houden ! Voor dat geld (aankoopwaarde brommer plus restauratiekosten aan materiaal) kan ik makkelijk een mooie kant en klare - nieuw opgebouwde - RS kopen.

Als je niet graag zelf je tijd erin steekt, dan kunt u misschien best :
- alles volledig uit elkaar halen. (is al gebeurd denk ik)
- alle carrosserie-onderdelen naar een lakker of naar een poedercoater brengen.
- de nodige chroomdelen laten verchromen bij een chromeur.
- een fietsmaker de wielen laten herspaken, en eventueel ook andere rijwiel-onderdelen laten hermaken.
- een vakman misschien eens naar de motor laten kijken.
en, daarna alles terug in elkaar zetten.

Hierdoor beperkt u de tijd die u erin steekt, en die kosten ben je toch altijd kwijt. Afhankelijk van hoe erg het gesteld is, van wat je aan onderdelen moet gaan vervangen, en of je volledig tot nieuwstaat wil restaureren of niet, zul je aan het nodige budget moeten denken. Voor degelijke nieuwlak, herchromeren, nieuwe velgen en spaken, vervangen van een aantal onderdelen (zadel, voetsteunen, kabels en dergelijke) zou je wel eens over een totaal van duizend euro kunnen spreken. Kan uiteraard meer of minder zijn, maar ik vrees dat je er met enkele honderden euros niet vanaf zult zijn.

Groeten,

Eddy

Back to top Go down
kaZeta
Admin
kaZeta

Kreidlers : 1973 RS-R 60 Special + 1969 TM 60 Custom + 1974 SOBW-Racer + 1981 RMC Caféracer + 1973 MP3x2
Post count : 803

restauratie Empty
PostSubject: Re: restauratie   restauratie Icon_minitimeSat Sep 24, 2011 6:59 pm

Dat is een mooie uiteenzetting, en grotendeels klop deze wel. Persoonlijk ben ik zelf aan een 'cheapo'- project bezig, dwz, alles zelf borstelen/schuren/decapallen en ook spuiten. Ik denk dat je enkel een harder hoeft te leggen als eindlaag, vermits deze ook bestand is tegen bezine. En frame kan je al VANAF € 20 op de kop tikken, mijn tank heb ik bv voor maar € 5 gevonden (compleet verroest ja) de verfspuitbussen komen momenteel op een kleine € 80 voor 3 witte, 1 speciale rode, twee grondlagen en een transparante. Nog wel een plamuurbusje of twee erbij halen zekers.

Straalwerk ligt normaal tussen € 50 en € 100, hangt ervan af hoeveel je wil laten behandelen, het duurste is vooral het chroom- en spuitwerk bij de vakman. Mijn vorige heb ik voor een vaste prijs laten spuiten (500), reken daarbij nog een kost van € 130 voor een litere verf (fluor). Achteraf moest de spuiter blijkbaar nog een halve liter laten bijmaken...

Momenteel ben ik zelf een 3-tal weekjes verder en de plastic ligt al in grondlaag, de helft van staalwerk staat al blank. Zoals Eddy al vermelde: als je zelf bezig bent, dan kruipt er wel veel tijd in, gemiddeld elke avond van 7 to 12 'snachts, dit 4 dagen in de week. Ik schat persoonlijk (met uitzondering van revisie blok en aankoop ontsteking) dat het prijskaartje rond de 500 à 600 kan liggen als je alles zelf doet.

iig, veel succes.
PS, check eens bij Serge op het forum?
Back to top Go down
http://www.kreidler.be
Eddy

Eddy

Kreidlers : Belgische LH 1970 plus LFC 1971 (meegebracht uit Duitsland)
Post count : 28

restauratie Empty
PostSubject: Re: restauratie   restauratie Icon_minitimeThu Oct 06, 2011 10:00 pm

Dag Alex,

ben je al wat gevorderd ? Heb je al iemand gevonden om je te helpen ?
Back to top Go down
Maloud

Maloud

Kreidlers : Kreidler Florett RMC-S 1980
Post count : 8

restauratie Empty
PostSubject: Re: restauratie   restauratie Icon_minitimeWed Nov 29, 2017 6:06 am

De Kreidlerdatabase is een onafhankelijk register van Kreidler informatie.

Als groot Kreidler liefhebber verzamel ik sinds 1997 alle framenummers en alle andere Kreidler informatie die ik kan vinden.
Inmiddels zijn er > 31.320 framenummers bekend.
Deze worden o.a. gebruikt om de framenummers, jaartallen etc. te controleren.
Maar ook om de geschiedenis van élke Kreidler vast te leggen.

Mag ik (ook) het framenummer van uw Kreidler even weten a.u.b. (en evt. het kenteken)

Als u ook Uw gewone email adres erbij zet stuur ik een mooi rapport (pdf) naar u toe als tegenprestatie.
Een rapport vol ‘wetenswaardigheden’ over uw Kreidler.
Natuurlijk mag u dan vermelden dat deze Kreidler bekend is in de Kreidlerdatabase, dit is voor Kreidler liefhebbers een pré.

Dat doe ik uit hobby oogpunt, dus GRATIS !
Vermeld wel even uw ‘gewone’ emailadres i.v.m. de pdf die erbij wordt verstuurd.!!!

'Kreidler ... 'Der kult soll am Leben bleiben'

Louis Dörr
www.kreidlerdatabase.nl - louis@kreidlerdatabase.nl
Back to top Go down
http://www.kreidlerdatabase.nl
Sponsored content

restauratie Empty
PostSubject: Re: restauratie   restauratie Icon_minitime

Back to top Go down

restauratie
Back to top 
Page 1 of 1