Ik herinner mij nog hoe ik eind jaren zestig vanop de achterbank van mijn vaders auto zag hoe een rode Kreidler ons over het fietspad voorbijstak. De snelheid van deze machine moet beslist boven de zeventig km/h gelegen hebben. Dit beeld is mij altijd bijgebleven. Nooit heb ik in die periode een Kreidler zien sukkelen tegen snelheden beneden de vijftig.
Maar wat lees ik nu op diverse buitenlandse sites :
- Belgische Kreidlers zouden beperkt zijn tot 1PS.
- slechts twee versnellingen waren toegelaten ??
- slechts een carburator van 10 mm.
en dat gaat zo maar verder.
- snelheid: maximaal 30km/h ... .
Tja, ... als dat waar zou zijn, dan zou men beter een solexke gekocht hebben. Deze foutieve informatie doet ons nationale Kreidlerpark geen eer aan.
Ik heb reeds contact opgenomen met Louis van Maloud. Volgens hem ligt de bron van deze dwalingen ergens in Duitsland. Louis is trouwens bereid om de info op zijn site aan te passen. Hij vraagt wel of wij hem de correcte gegevens willen verstrekken. Ik stel voor dat wij deze voor hem bijeenzoeken.
Wat hebben we nodig :
-1 / heeft iemand de wettelijke bepalingen in België van VOOR de gekende regeling van 1974 waarin staat waaraan een Belgische bromfiets moest voldoen. Was er een opgelegde beperking van 40 of 45 km/h ? Moesten er trappers aan staan ?
Ik heb mij al dood gezocht op het internet, maar vind niets terug van de regelgeving van voor 1974. Ik denk dat een bromfiets toen sneller mocht kunnen gaan als 45km/h, maar dat er trappers aan moesten staan.
-2 / kan iemand dit gegevensblad van de Kreidlersite in Duitsland corrigeren ? zie link :
http://www.kreidler-museum.de/68mop-b.htmIk ben ook van plan om contact op te nemen met onze Duitse vrienden, maar dan moet ik wel zeker zijn dat ik over de correcte informatie beschik.
Kan iemand helpen ?